Sabtu, 30 Ogos 2014

Ramadan Raya.


Lama dah tak updated blog ni..Al maklum bulan puasa hari tu sibuk,raya pun begitu juga.Sekarang Syawal dan ramadan telah berakhir untuk tahun ini.Errrmmmm...rasa rindu pula pada ramadan,kali ni aku nak imbas balik apa yang aku dah masak untuk berbuka puasa pada ramadan lalu.Ada juga resepi yang baru,bila dalam ramadan tu macam2 le imaginasi ni.Tu yang tercipta resepi baru tu....hikhikhik

Ok!..lepas tu kita tengok pulak suasana atau juadah raya yang aku lihat/makan masa raya lalu,tp semua tu kita tengok gambar je lah ye..Jom kita lihat gambar2 yang telah aku abadikan dalam 'Memori Lensa Camera ku pada Ramadan dan Syawal lalu.. ;)



 


Puding Oreo



Agar-agar Pelangi




Ni 100% aku reka agak2 dah bosan nasi putih je kan,maka tercipta resepi ni  Acar timun+lobak merah,Ayam madu dengan sos cilinya yg aku reka juga dan dimakan bersama Nasi kurma ciptaanku...aku ingat kalau tambah lg satu lauk pun ok..errmmm...macam kari daging ke??..ha!ok tak rasa2!!.. ;) 


Acar Timun+Lobak Merah



Ayam Bakar Madu Bersama Sos



Nasi Kurma+Acar+Ayam Madu




Ikan Keli Berlado



Kuih Buah Melaka





Popia Sosej Berkeju


Ha! pizza ni 100% buat homemade tau...aku buat ikut apa ada dalam fikiran..rasa!!!ermmm...kata suamiku tepung bawahnya tu perlu di perbaiki,lembutkan lagi katanya..keseluruhan Sedap!!...hikhik
Bolehlahkan untuk percubaan pertama.


Pizza Ayam



 



Pizza Sosej



 


 







Bubur Biji Nangka..warna warni tak?...hikhik





Murtabak Ayam Mini



Mihun Goreng






Big Donut (yang ni pun aku reka buat besar2 kemudian bakar...hikhik)


Rendang Kerang..(Kalau ini resepinya aku dah tulis dalam blog ni,nk tengok sila cari dalam blog ni ye. :)





Apam Beras/Nasi

Ni pun ciptaan akhir ramadan hari tu,suami nak makan chicken chop'..so aku pun imagine..inilah hasilnya...tp tang kentang lenyek tu tercair plak...hikhik..al-maklum baru cuba2...ayam pun aku potong dan buat sendiri.. boleh kata semua ni 100% Homemade juga...hikhik.. ;)






Chicken Chop.



Ok!...habis juadah ramadan tu je yg sempat aku snap...sekarang kita tengok suasana raya pulak ye. :)

 


Pelita Buluh buatan ayahnda ku...ha!cantik tak??..









Jom!!..main bunga api...





Raya ke tiga bakar 2 ekor ayam lagi ye..kali ni makan ramai2..



Raya ke 5 masih bakar lemang untuk bekalan ku balik,raya pertama hari tu tak sempat rasa lemang buatan ayah,sbb tahun ni aku beraya rumah mertua dulu... ;)

 





Rendang ayam masakkan ayah..ha!..ni tanpa santan tau!.. :)


Rendang dimakan bersama Lemang..baru best!!!..



Ni lemang yang dah masak,di keluarkan dari buluh dan siap sedia dihidang untuk dimakan...yummy!!..




 Sampai disini sahaja untuk ramadan dan syawal tahun ni,saya ZieZaini penulis blog ini mohon maaf sepanjang saya menyiarkan gambar2 dan tulisan di blog ini jika ada yang kurang menyenangkan.Mohon Maaf!. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan